header

 

Δραστηριότητες > 2ο Διεθνές Συνέδριο

Η Αμπέτειος Σχολή Καΐρου με το Γραφείο Συντονιστή Εκπαίδευσης Βόρειας Αφρικής και Μέσης Ανατολής διοργάνωσαν το 2ο Διεθνές Συνέδριο αφιερωμένο στη «Διδακτικές προσεγγίσεις για τη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας, ως μητρικής ή ξένης, στις αραβόφωνες χώρες». Το Συνέδριο πραγματοποιήθηκε την Κυριακή και Δευτέρα, 23 και 24 Νοεμβρίου 2008 στο Ελληνικό Κέντρο στην πλατεία Tallaat Harb του Καΐρου, υπό την αιγίδα της Ελληνικής Πρεσβείας στο Κάιρο και την οικονομική υποστήριξη της Γενικής Γραμματείας Απόδημου Ελληνισμού του Υπουργείου Εξωτερικών της Ελλάδας, του Συμβουλίου Αποδήμου Ελληνισμού, της Ελληνικής Κοινότητας Καΐρου, μεγάλων επιχειρήσεων που δραστηριοποιύνται στον αραβικό χώρο και όχι μόνο, καθώς και άλλων ομογενών. Το Συνέδριο παρακολούθησαν 250 σύνεδροι, Άραβες Καθηγητές Πανεπιστημίων, εκπαιδευτικοί και φοιτητές, καθώς και Έλληνες αποσπασμένοι εκπαιδευτικοί και ομογενείς. Σημαντική ήταν η παρουσία του Πανεπιστημίου Αλ Άζχαρ, το οποίο δραστηριοποιείται σημαντικά προς την κατεύθυνση ίδρυσης έδρας Νεοελληνικών Σπουδών. Οι γλώσσες του Συνεδρίου ήταν τα ελληνικά και τα αραβικά, με απευθείας διερμηνεία. Τις εργασίες του Συνεδρίου κάλυψαν τα κρατικά μέσα ενημέρωσης της Αιγύπτου (τηλεοπτικά κανάλια και τύπος).

Οι θεματικές που απασχόλησαν τους συνέδρους ήταν:
α) Διδακτικές προσεγγίσεις για την εκμάθηση Ελληνικής Γλώσσας, Ιστορίας και πολιτισμού στα ελληνόπουλα του εξωτερικού.
β) Αξιολόγηση ελληνομάθειας και η συμβολή της στη διδασκαλία της ελληνικής ως δεύτερης / ξένης γλώσσας..
γ) Κέντρα ελληνόγλωσσης εκπαίδευσης: δράσεις, συνεισφορά..
δ) Μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε ενήλικες αραβόφωνους..
ε) Διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε αραβόφωνους φοιτητές.



Οι εργασίες του Συνεδρίου κατέληξαν στις παρακάτω διαπιστώσεις και προτάσεις:
1. Η μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας πρέπει να υποστηρίζεται από εκπαιδευτικό λογισμικό υλικό, π.χ. Φιλογλωσσία, Λογομάθεια, κ.ά.
2. Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας δεν είναι στόχος μόνο των φιλολογικών μαθημάτων. Επιβάλλεται η ελληνική γλώσσα να διδάσκεται σε όλα τα μαθήματα, γιατί υπάρχει αμφίδρομη σχέση ανάμεσα σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα και την ελληνική γλώσσα.
3. Οι διδακτικές προσεγγίσεις για την εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας πρέπει να είναι επικοινωνιακές, να εστιάζουν δηλαδή στις επικοινωνιακές ανάγκες των μαθητών.
4. Σημαντική συμβολή στη διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στις αραβόφωνες χώρες έχει η συγκριτική παρουσίαση των αραβικών και ελληνικών πολιτισμικών στοιχείων (μύθοι, ιστορικά γεγονότα, τέχνη, αρχιτεκτονική, κ.ά.).
5. Σημαντικό ρόλο στη μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας ως ξένης έχουν τα Ελληνικά Πολιτιστικά Κέντρα και τα Διεθνή Κέντρα Ελληνικής Παιδείας, όπως το Διεθνές Κέντρο Ελληνικής Παιδείας, Παράδοσης και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης «Σταύρος Νιάρχος» του Πανεπιστημίου Ιωννίνων.
6. Ειδικότερα, η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας σε αραβόφωνους πρέπει να λαμβάνει υπόψη της τις συγκριτικές γλωσσολογικές μελέτες ελληνικής και αραβικής γλώσσας, τις έρευνες και τα επιστημονικά πορίσματα για την εκμάθηση της γραφής - ορθογραφίας της ελληνικής γλώσσας, τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας, π.χ. Task Based Learning.
7. Τέλος, ανακοινώθηκε η ολοκλήρωση της συγγραφής και η επικείμενη έκδοση του ελληνοαραβικού λεξικού ΚΙΒΩΤΟΣ με συνώνυμα, αντίθετα και αόριστο ενεργητικής και παθητικής φωνής, το οποίο κατά γενική εκτίμηση όλων των συνέδρων θα συμβάλλει σημαντικά στη μάθηση και διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας.



Οι οργανωτές του Συνεδρίου Ανδρέας Καρατζάς, Συντονιστής Εκπαίδευσης Β. Αφρικής και Μ. Ανατολής και ο Ιωάννης Σταυρόπουλος, Αν. Διευθυντής της Αμπετείου Σχολής Καΐρου, από τη θέση αυτή ευχαριστούν όλους όσους συνέβαλαν στην επιτυχημένη διοργάνωση του Συνεδρίου, το οποίο τείνει να καταστεί θεσμός επιστημονικής επικοινωνίας Ελλήνων - Αράβων.


Αμπέτειος Σχολή Καΐρου - Ιερά Αρχιεπισκοπή Σινά